De e-Truck Academy TCO-tool

De e-Truck Academy TCO-tool 

In de transitie naar duurzamer transport is het cruciaal om een duidelijk beeld te hebben van de Total Cost of Ownership (TCO) van elektrische vrachtwagens. De e-Truck Academy TCO-tool is speciaal ontwikkeld om bedrijven te ondersteunen bij het begrijpen en berekenen van deze kosten, waardoor zij meer zekerheid kunnen krijgen over de transitie naar elektrisch transport. Door verschillende kostencomponenten tussen diesel- en elektrische vrachtwagens te vergelijken, helpt deze tool bij het maken van weloverwogen beslissingen. In deze video wordt de TCO-calculator uitgelegd in een video door mij: https://www.etruckacademy.nl/tco-tool/ . Hieronder worden de belangrijkste parameters die de TCO-tool gebruikt, besproken, zodat tekstueel ook duidelijk wordt wat belangrijk is en welke waarden ingevuld kunnen worden.

Aanschaf vrachtwagens

Het beginpunt van elke TCO-tool is de initiële investering. Bij elektrische vrachtwagens zijn de aanschafkosten vaak hoger dan bij traditionele dieselvrachtwagens. In het TCO-tool wordt niet alleen rekening gehouden met deze aanschafprijs, maar ook met andere belangrijke onderdelen. Zo houdt het model rekening met de aanzetsubsidie, de MIA en de restwaarde. De restwaarde is gebaseerd op de afschrijving, waarbij geadviseerd wordt om deze voor elektrische vrachtwagens wat hoger aan te houden aangezien verwacht wordt dat elektrische vrachtwagens in de toekomst goedkoper zullen worden. 

Financiering en verzekering

In het model wordt rekening gehouden met de financiering van deze vrachtwagens. Er is een optie om het rentepercentage van deze financiering in te vullen. Er wordt niet alleen rekening gehouden met de financiering van de aanschaf van de vrachtwagens, maar ook verder in de calculator wordt rekening gehouden met de financiering van de laadinfrastructuur voor de e-Trucks. Hier is opnieuw de optie om het rentepercentage in te vullen en het aantal maanden van de financiering. Bij beide soorten vrachtwagens worden ook de WA casco-verzekeringskosten weergegeven, die weer afhankelijk zijn van de aanschafprijs.

Gebruik van de vrachtwagens

In de TCO-tool is er een onderdeel waar het gebruik van de vrachtwagen ingevoerd kan worden. Hierbij wordt rekening gehouden met het startjaar, het aantal kilometers per dag dat gereden wordt, het aantal dagen per jaar dat de vrachtwagen rijdt, het aantal inzetsjaren van de vrachtwagen en het verbruik per kilometer. Het verbruik per kilometer wordt ingevuld in liters diesel, maar wordt vanzelfsprekend door het model ook berekend voor kWh.

Lader en infrastructuur

Een kostenpost waarmee rekening gehouden moet worden, is de aanschaf van laders en infrastructuur hiervoor. Deze kostenpost kan bestaan uit verschillende onderdelen, zoals het aantal laadpalen, transformatoren, het inkoopstation en het trekken van AC-kabels richting de lader. Bij de kostenpost voor de lader is het mogelijk om in het model rekening te houden met het aantal uren dat de vrachtwagen aan de stekker zal zitten, de aanschafsubsidie voor deze lader en de levensduur van de lader. Uiteindelijk zal het model dan een netto-investering voor deze lader uitrekenen aan de hand van verschillende componenten, waarbij een overhead per kWh voor de lader wordt berekend. Bij de infrastructuur kan de verwachte levensduur hiervan ingevuld worden. Ook hier wordt uiteindelijk een overhead per kWh berekend. Uiteindelijk wordt deze overhead gezamenlijk weergegeven in het kopje "laadinfrastructuur."

Energie

Dan komen we aan bij een van de belangrijkste onderdelen voor de transitie naar elektrische vrachtwagens: de energie. In dit onderdeel worden de kosten per liter diesel, per kWh en de opbrengsten van de HBE's per kWh ingevoerd. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de ETS2 per liter diesel. Uiteindelijk worden de kosten per kilometer, per dag, per jaar en in de totale inzet weergegeven. Bij de kosten voor de liter diesel wil je eigenlijk niet te laag gaan zitten, omdat je uiteindelijk een gemiddelde prijs over de totale inzet wilt invoeren. Verwacht wordt namelijk dat de literprijs van diesel over de jaren zal stijgen.

Onderhoud

Vrachtwagens hebben natuurlijk ook onderhoud nodig. De onderhoudskosten per kilometer voor de dieselvrachtwagen kunnen ingevoerd worden, waarna het model automatisch de onderhoudskosten voor de elektrische vrachtwagen berekent. Deze zijn 10% lager dan die van de dieselvrachtwagens. Over de totale looptijd zal het verschil hierin echter niet supergroot zijn.

Belastingen

De belastingen zijn ook een belangrijk onderdeel in deze TCO-tool. Hierin kunnen het Eurovignet en de houderschapsbelasting per jaar ingevoerd worden; deze zullen doorlopen tot en met 2027. Halverwege 2026 zal de vrachtwagenheffing ingevoerd worden, maar het model rekent vanaf 1 januari 2027. Een diesel 4x2 trekker gaat dan ongeveer €0,176 per kilometer betalen, terwijl de elektrische vrachtwagen maar €0,035 per kilometer gaat betalen. Het model rekent de verschillen dan uit aan de hand van de te verwachten te rijden kilometers.


 

 

Verschillen

Uiteindelijk worden aan de rechterkant van het model alle verschillen weergegeven, in het voor- of nadeel van de elektrische vrachtwagen. Helemaal onderaan geeft het model aan of de elektrische vrachtwagen een voordeligere optie is of niet. Ook geeft het model aan hoeveel verschil berekend is.

De TCO-tool is gratis te gebruiken. Sterker nog, wanneer je de behoefte hebt om de TCO-tool eens na te bespreken, dan kan je via de link in het model een afspraak inplannen. Dit is bovendien helemaal gratis! Dit alles wordt gedaan om zoveel mogelijk kennis te delen, zodat je een weloverwogen beslissing kunt maken voor de transitie naar elektrische vrachtwagens.

 


Werk jij bij een transportbedrijf en wil jij gratis toegang tot de volledige eTruck Academy®?

Dat kan kosteloos. 

Professionals in het wegtransport dragen elke maand een SOOB premie af aan het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Met deze premie spaar je voor een persoonlijk opleidingsbudget. Je hebt dus een potje geld gespaard om een werk gerelateerde opleiding te volgen.
 

Draag jij SOOB premie af voor de SOOB subsidie (check je loonstrookje).

Wil je een jaar lang toegang tot de eTruck Academy® zonder dat het je iets kost? 

Dat kan!

Vraag HIER je vrijblijvende offerte aan. 

Pas bij toekenning van de SOOB Subsidie door het STL gaat het jaarabonnement lopen. Je loopt geen risico kosten te maken!