Een mening over eTrucks? Eerst proberen!

Soms roepen de kinderen hier aan tafel al ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐˜‡๐—ฒ ๐—ถ๐—ฒ๐˜๐˜€ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—น๐—ฒ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป voordat ze het รผberhaupt geprobeerd hebben. En zo werkt het natuurlijk niet! "Eerst proberen, dan pas zeuren", hoor ik mezelf dan wel eens denken. Wat dit nou weer met m'n werk te maken heeft, vraag je je af?

Chauffeurs zijn vaak kritisch

Sommige chauffeurs vertonen soms een beetje hetzelfde gedrag. Dan zijn we in gesprek over eTrucks en komen er allerlei argumenten waarom dat echt geen optie voor ze is:

๐Ÿ›‘"De actieradius is waardeloos!"

๐Ÿ›‘"Het opladen duurt veel langer dan tanken!"

๐Ÿ›‘"Er zijn veel te weinig geschikte laadpalen!"

๐Ÿ›‘"Die krengen zijn veel te duur!"

๐Ÿ›‘"Ze zijn veel te zwaar!"

En zo gaat het dan nog een tijdje door. Ik snap heus wel dat door de wol geverfde chauffeurs een beetje huiverig zijn, en ik snap ook dat er nog wat hobbels te overwinnen zijn. Maar laten we ook niet vergeten dat dieseltrucks ook niet echt perfect te noemen zijn...

Los daarvan: ik moet tijdens dat soort gesprekken dus vaak aan de situatie met mijn kinderen denken.

En eigenlijk wil ik dan tegen zo'n chauffeur zeggen: "Eerst proberen, dan pas zeuren". Ga eerst maar eens 2 maanden rijden, dan praten we daarna verder.

De voordelen van eTrucks

Ik spreek natuurlijk ook regelmatig chauffeurs die al overgestapt zijn, en ze zijn stuk voor stuk om. En dan hebben we ineens een veel leuker gesprek, over de voordelen van een eTruck.

โœ”"De cabine trilt niet, dus ik ben veel minder moe."

โœ”"Ik hoor niet de hele tijd dat geronk van de dieselmotor."

โœ”"Ik sta niet in de warme uitlaatgassen te laden en lossen."

โœ”"Ik kom veel beter met de rest van het verkeer mee."

โœ”"Veel minder schakelmomenten!"

Ook dit lijstje kan nog behoorlijk uitgebreid worden. En de eerder genoemde nadelen kunnen ook makkelijk onderuitgehaald worden.

En nogmaals, dat betekent รฉcht niet dat ik geen begrip heb voor de chauffeurs die twijfelen. Ik had dat ook toen ik voor het eerst elektrisch ging rijden. Het is anders, dus het is logisch dat er wat twijfels zijn. Maar uiteindelijk moet je er toch wel aan geloven, dus dan kun je maar beter een beetje flexibel proberen te zijn.

Koffie moet je ook leren drinken

Moet ineens aan iets anders denken wat ook een mooi voorbeeld is: wat dacht je toen je voor het eerst een kop koffie rookโ˜•? Of je eerste slokje bier dronk๐Ÿบ? In beide gevallen vond รญk dat echt niet te hakken, maar inmiddels is dat wel een beetje veranderd ๐Ÿ˜‰...

Zijn eTrucks perfect? Nee. Zijn ze beter dan dieselvrachtwagens? Op sommige vlakken wel, op andere vlakken minder. Is de overstap naar elektrisch vrachtvervoer in volle gang, en is overstappen onvermijdelijk? Jรฉp!

Dus? Eerst proberen, praten we daarna verder!