Tesla Semi naar Nederland?

๐——๐—ฒ ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐˜๐—ฒ ๐˜๐—ฟ๐˜‚๐—ฐ๐—ธ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐—ด๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐—ฎ๐—ฏ๐˜€๐—ผ๐—น๐˜‚๐˜‚๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—น๐—ฒ๐˜‚๐—ธ ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป.... ย 

Als de Tesla elektrische vrachtwagen naar Europa komt, zal het een aardverschuiving teweeg brengen! โšก๐Ÿšš


Het is november 2017. Elon Musk stapt uit de eerste conceptversie van de Tesla Semi. Een volledig elektrische vrachtwagen die komt in twee uitvoeringen: ย 
1) 300 mijl actieradius (480km)
2) 500 mijl actieradius (800km)

De truck zou in 2019 in serieproductie moeten gaan. ๐Ÿ‘‡

2019.... niets
2020.... niets
2021..... niets
2022..... niets
2023...... de eerste exemplaren worden uitgeleverd aan PepsiCo in Amerika. ย 


Maar ook al snel kwamen de eerste negatieve berichten. ๐Ÿ˜ฑ
PepsiCo houdt er met een lading chips een actieradius van 425 mijl op na (680km) en met een zwaardere lading als frisdranken gaat de actieradius verder naar beneden. Met frisdranken worden routes van 300 tot 400 mijl (480km - 640km) gereden. Dat is toch snel 30% minder dan de beloofde 500 mijl. ย 

Ook technisch is nog niet alles op en top geregeld. ย 

Foto's en video's van Tesla Semi's die worden afgesleept of langs de kant van de weg staan, vinden makkelijk hun weg in de media. ย 
Maar ook de grote bestaande merken kennen hun uitdagingen als het gaat over up-time. Laten we eerlijk zijn. We zitten in de eerste fase van de transitie naar elektrische vrachtwagens. Nog niet alles is perfect. ย 



Tesla is bijzonder geheimzinnig als het gaat om de specificaties van de trucks. De meeste betrouwbare berekeningen komen uit op een aandrijflijn van 750kW (1.020pk) en 915kWh aan batterijpakket. ย 

ย 
In 2017 werd aangekondigd dat de truck $180.000,- per stuk zou kosten. Voor niemand in de wereld van elektrische vrachtwagens komt het als een verrassing dat die prijs niet meer houdbaar is. Officiรซle getallen kennen we niet.

Maar.....

Afgelopen weken beginnen er toch prijzen uit te lekken. ย 

๐Ÿ‘‰ De Tesla Semi (500 mijl versie) zou een prijs hebben van $250.000,- ๐Ÿ‘ˆ


๐——๐—ฎ๐˜ ๐—ถ๐˜€ ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐—บ๐—ถ๐—ท ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐—ณ๐˜ ๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐˜‡๐—ถ๐—ป๐—ป๐—ถ๐—ด! ๐Ÿคฏ


Als ik in mijn eigen rekenmodellen deze specificaties gebruik, zou een dergelijke vrachtwagen in het jaar 2030 een kostprijs hebben van dik boven de โ‚ฌ300.000,-. ย 

๐—œ๐—ป ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฏ๐Ÿฌ!


Met dergelijke prijzen, is zelfs bij tegenvallende prestaties, de businesscase eenvoudig te maken! โœ…

Gelukkig zitten de Europese merken ook niet stil. ย 
Zo is Scania op dit moment bezig om haar fabriek in Zweden gereed te maken om jaarlijks 15.000 elektrische vrachtwagens te kunnen produceren. Een slimme zet, als je het mij vraagt. ย 

Want truck produceren op grote schaal is extreem moeilijk. Maar Tesla heeft in de afgelopen jaren aangetoond dat het uitblinkt in het bouwen van hypermoderne fabrieken. Als Tesla het plan opvat om op grote schaal elektrische vrachtwagens te produceren, hebben verschillende merken een probleem....

Een dik probleem!


Wat denk jij? Gaat Tesla voet aan de grond krijgen in de Europese truckmarkt? ย 

hashtag

Wil jij nou meer leren over elektrische vrachtwagens, zoals bij voorbeeld de Tesla Semi? Meld je dan aan voor de eTruck Academyยฎ.ย  Klik hier!