Wat is de prijs van een elektrische vrachtwagen?
De prijs van een elektrische vrachtwagen ligt tussen de €230.000 en €330.000.
Daarbij moet direct de opmerking worden gemaakt dat het volledig afhankelijk is welk type elektrische vrachtwagen je zoekt. De meest verkochte eTrucks zijn 4x2 trekkers. Deze vrachtwagen hebben twee assen (4 wielen -stiekem 6 wielen) waarvan 2 banden zijn aangedreven: een 4x2.
Ongeveer de helft van alle verkochte elektrische vrachtwagens is een 4x2 trekker. De kosten voor een elektrische 4x2 trekker ligt rond de €315.000,- met voorbeelden van prijzen net ónder de €300.000,- en met voorbeelden van €340.000,- per stuk.
De andere helft van de verkochte elektrische vrachtwagens zijn bakwagens. In tegenstelling tot trekkers, hebben bakwagens geen koppelschotel waaraan een oplegger kan worden gekoppeld. Binnen de bakwagen zien we veel 4x2 (4 wielen, waarvan 2 aangedreven) en veel 6x2 (6 wielen waarvan 2 aangedreven).
Prijzen binnen de categorie bakwagens verschillen meer van elkaar. Dat heeft alles te maken met de verschillende uitvoeringen van de eTrucks. Een 'gewone' 4x2 18 tons elektrische bakwagen kost hetzelfde als een 4x2 trekker. Niet zo gek, het is in de basis dezelfde truck.
Dat benoemde gewicht is belangrijk. Dat is de manier waarop we bakwagens van elkaar onderscheiden. Het gewicht dat vernoemd wordt, zegt wat over het maximale toelaatbare gewicht van de etruck. Als we de elektrische vrachtwagen op een weegschaal zouden zetten, mag deze nooit meer wegen dan het maximaal toelaatbare gewicht.
Zo kunnen we dus onderscheid maken tussen verschillende gewichtsklasses. De meest voorkomende gewichtsklasses bij 4x2 bakwagens zijn: 7,5 / 8 ton, 12 ton, 16 ton en 18 / 19 ton. Over het algemeen geldt, een 18 / 19 tons elektrische bakwagen kost hetzelfde als een elektrische 4x2 trekker. Lichtere bakwagens kosten minder.
Wil je méér gewicht vervoeren, dan kan je ook kiezen voor een bakwagen met een extra as: de 6x2 bakwagen. Heel kort door de bocht mag je rekenen dat elke extra (niet aangedreven as) ongeveer €10.000,- extra kost ten opzichte van de 4x2 variant. Kosten een 4x2 bakwagen €315.000,-, dan kost een 6x2 bakwagen ongeveer €325.000,-. Op dit moment ( augustus 2024) kan nog niet iedere truckfabrikant alle asconfiguraties aanbieden. Bij een gebrek aan concurrerende aanbieders kun je dus aanzienlijk hogere prijzen tegenkomen.
Je kunt de aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen ook zelf uitrekenen. Grofweg kun je stellen dat de prijs van een elektrische vrachtwagen uit drie delen is opgebouwd: de glider, de batterij en de aandrijflijn. Dit is wat te kort door de bocht, maar het geeft je snel een redelijk beeld wat betreft prijzen.
Een glider is de vakterm voor een vrachtwagen zonder aandrijflijn. Dus de dieselmotor, de versnellingsbak en de cardanas zijn niet gemonteerd. Deze vrachtwagen kan dus zelf niet rijden. Zo'n glider is een mooi uitgangspunt voor het berekenen van de prijs van een elektrische vrachtwagen. Immers, behalve de aandrijflijn en de batterij, blijft de rest van de vrachtwagens precies gelijk.
De prijs van een glider kun je benaderen door ongeveer €30.000,- van het totaal bedrag af te trekken. Een 4x2 diesel trekker kost ongeveer €115.000,-, dus een glider zit op ongeveer €85.000,-
De batterij is het duurste onderdeel van de elektrische vrachtwagen. Hoe duur die batterij exact is, hangt van veel factoren af. Maar belangrijk is om te kijken naar de totale batterijcapaciteit. Elke geïnstalleerde kilowattuur (kWh) moet betaald worden. Die kWh'en zijn niet goedkoop. Je betaalt op dit moment zo'n €300 per kWh. 100 kilowattuur verschil in batterijcapaciteit is dus direct goed voor een prijsverschil van €30.000,-.
De prijzen van batterijen zijn de afgelopen jaren snel gedaald. Bovendien is die ontwikkeling nog lang niet ten einde. De verwachting is dat prijzen voor batterijen voor truck in 2030 rond de €100,- per kWh zullen liggen. Zelf ben ik daar altijd wat voorzichtig mee. In mijn eigen berekening ga ik nooit lager dan €125,- per kWh. Maar ik zou niet verbaasd zijn als we tóch prijzen gaan zien van onder de €100,- per kWh. Onderzoek wijst uit dat bij elke verdubbeling van de vraag naar batterijen, de prijs met ongeveer 25% zakt (learningcurve /learningrate / costcurve / leercurve).
Bloomberg NEF vertaalde dat eerder in een daling van ongeveer 18% per jaar. Afgeleid van Bloomberg NEF gebruikt TNO een getal van 17% per jaar (pagina 27).
Natuurlijk zijn de prijzen van batterijen ook onderhevig aan tijdelijke effecten. Denk aan hogere prijzen door hogere grondstofprijzen ten tijden van het begin van de oorlog in Oekraïne, of de veel lagere prijzen in de tweede helft van 2024 ten gevolge van een overschot aan productiecapaciteit van batterijcellen.
Het laatste component waarvoor we een prijs moeten vaststellen, is de aandrijflijn. Ook hier hetzelfde principe als bij de batterijcapaciteit: elke kW aan vermogen moet betaald worden. Een eTruck met een krachtige aandrijflijn is duurder dan een lichte eTruck met een veel minder krachtige aandrijflijn.
Het onderzoeksbureau Ricardo deed in opdracht van het ICCT een virtuele 'tear down' van elektrische vrachtwagens. Zij vonden dat de kostprijs van een aandrijflijn ongeveer €164 per kW is. Ook hiervan zullen de kosten in de aankomende jaren snel afnemen naar een prijsniveau van ongeveer €106,- per kW.
Als laatste extraatje moeten we de prijs voor een aantal andere, essentiële, componenten nog toevoegen. Ik zal je niet vermoeien met hoe dit zit, maar reken hier €15.000,- per elektrische vrachtwagen voor.
Nu we dit weten, kunnen we eens berekenen wat een elektrische vrachtwagen zou kosten volgens bovenstaande cijfers.
Laten we een elektrische vrachtwagen nemen met 600kWh aan batterijcapaciteit een een aangedreven vermogen van 400kW.
Glider: €115.000 - €30.000 = €85.000,-
Batterij: 600 kWh * €300 = €180.000,-
Aandrijflijn: 400 kW * €164 = €65.600,-
Overige eCompontenten: €15.000,-
Totaal: €345.600,-
Die prijs ligt iets boven de eerder genoemde prijs van €315.000,-. Dat kan natuurlijk met de specs van de eTruck te maken hebben. Ook zijn genoemde prijzen, prijzen voor eTrucks die nú (2024) worden verkocht, maar pas in 2025 worden geleverd. We zouden dus rekening kunnen houden met de prijsdalingen van batterijen en aandrijflijn.
Maar ik vind het ook wel leuk om voor diezelfde eTruck de prijs in 2030 te bereken:
Glider: €92.942,68 (1,5% indexatie jaar over jaar)
Batterij: 600 kWh * €125 = €75.000,-
Aandrijflijn: 400 kW * €106 = €42.400,-
Overige eComponenten: €15.000,-
Totaal: €225.342,68
Het prijsverschil tussen 2024 en 2030 is dus meer dan €100.000,- per eTruck.
Wil je nou voor jezelf uitrekenen wat de prijzen zijn voor de vrachtwagens in jouw wagenpark? Vul dan gewoon de specs in van jouw auto's en maak dezelfde berekeningen.
Wil je het hier meer over leren én wil je een kant-en-klare calculator die al het zware rekenwerk voor je doet? Meld je dan aan bij de eTruck Academy®.
eTruck Academy®
Voor professionals in het wegtransport die sneller naar een rendabele vloot eTrucks willen.
Ps. wist je dat je aanspraak maakt op subsidie voor het volgen van de eTruck Academy®? Om je subsidie te claimen, klik hier!