Elektrische vrachtwagen
JohnnyNijenhuis
Elektrische vrachtwagen
08/12/2024
4 min
0

Wat zijn de kosten van een etruck?

08/12/2024
4 min
0

De kosten van een eTruck bestaan uit:

  1.  Aanschafprijs elektrische vrachtwagen
  2. Onderhoudskosten elektrische vrachtwagen
  3. Aanschafprijs laders
  4. Onderhoudskosten laders
  5. Aanschafprijs laadinfrastructuur 
  6. Energiekosten
  7. Belastingkosten


1. Aanschafprijs elektrische vrachtwagene

De aanschafkosten van een elektrische vrachtwagen hebben we uitvoerig besproken in DIT artikel. Maar grofweg kun je stellen dat een elektrische vrachtwagen tussen de €230.000,- en €330.000,- kost. Ter vergelijking, de diesel vrachtwagen kost tussen de €85.000,- en €125.000,-. De eTruck is in aanschafkosten dus behoorlijk duurder. 


2. Onderhoudskosten elektrische vrachtwagen

Omdat elektrische vrachtwagens nog niet zo lang op de weg rijden, en maar in relatief kleine aantallen, is er weinig bekend over de échte onderhoudskosten van elektrische vrachtwagens. De literatuur doet de aanname dat een elektrische vrachtwagen 30% tot 35% minder onderhoudskosten zal hebben. Maar dat is een aanname.
De BOVAG becijferde in 2019 dat een elektrische vrachtwagen tot wel 65% minder onderhoudskosten kan hebben. De BOVAG deed een aantal jaren later nogmaals hetzelfde onderzoek, en kwam toen op een cijfer van 35%. De BOVAG heeft dus eigenlijk ook geen enkel idee waar het precies op uit komt.
We zien bij elektrische personenwagens dat de onderhoudskosten aanzienlijk lager zijn. Hoe dit zich doorvertaald in de vrachtwagens weet (op dit moment) niemand zeker.
Dat zie je ook terug in de reparatie en onderhoudscontracten die dealers en fabrikanten bij hun eTrucks aanbieden. Prijzen liggen ongeveer gelijk met de van diesels. Soms wat hoger, soms wat lager. Niemand weet het exact zeker. 


3. Aanschafprijs laders

Als je met een elektrische vrachtwagen wilt rijden, zul je hem ook moeten opladen. Opladen op eigen locatie is vrijwel in alle gevallen de meest voordelig manier. Uiteraard moet je je eigen laadplein wel goed inrichten en bezetten, maar over het algemeen genomen kun je stellen dat laden bij je eigen laders goedkoper is dan laden buiten de deur.
Dus je moet ook laders kopen. Ook de prijzen van laders dalen. Om snel een aanschafprijs van je lader te berekenen, kun je rekenen met een bedrag per geïnstalleerde kW aan omvormvermogen. Een laadsysteem kost grofweg tussen de €300 en €550,- per kilowatt.
Wil jij een laadplein installeren met 10 laders van 50kW, dan kost je die tussen de €150.000,- en €275.000,- voor alleen de laders.
Het is aan te raden je goed te laten informeren over welke laders het meest geschikt zijn voor jouw situatie. Alleen kijken naar de aanschafprijs van de laders is veel te kort door de bocht en zal ze waarschijnlijk op middellange termijn vele (tien) duizenden euro's extra gaan kosten. 


4. Onderhoudskosten laders

Met het aanschaffen van de lader is het nog niet gedaan. Bij deze laders wil je ook een reparatie en onderhoudscontract afsluiten. Up-time is ontzettend belangrijk. De kosten van een reparatie onderhoudscontract liggen jaarlijks op ongeveer 1,5% van de investering. Kosten je laders €100.000,- om aan te schaffen? Dan ben je ongeveer €1.500,- per jaar aan reparatie en onderhoud kwijt. 


5. Aanschafprijs laadinfrastructuur

Met alleen laders krijg je je etruck niet opgeladen. Je moet die laders ook aansluiten op het elektriciteitsnet. Omdat het laden van vrachtwagens met hogere vermogens gaat, heb je al snel te maken met je eigen inkoopstation en transformator. Zo'n installatie kost al snel €150.000,-. Maar om een goed vergelijk te maken is het misschien niet zo handig om die volledige investering af te schrijven op de eerste vrachtwagen. Een transformator (trafo) kan makkelijk 20 jaar dienst doen. Ik ken voorbeelden van trafo's die al 40 jaar netjes hun werk doen. Bovendien is het niet alleen de trafo die je moet installeren. Tussen de trafo en de lader zul je ook kabels moeten leggen. Deze zijn duurder dan je misschien zou verwachten. Om makkelijk een prijs voor je laadinfrastructuur uit te rekenen, kun je rekenen met ongeveer €250,- per geïnstalleerde kW aan omvormvermogen (van de laders). 


6.  Energiekosten

De energiekosten maken een belangrijk deel uit van de kosten die je over de hele looptijd maakt met een eTruck. Een elektrische vrachtwagen rijdt al snel 100.000 per jaar en verbruikt daarbij 120.000kWh. Je energiekosten kunnen dus een groot verschil maken wat betreft kosten. Bovendien is het niet alleen de kale kWh prijs die je betaald. Je moet ook de netbeheerkosten en de energiebelasting niet vergeten. Het is verstandig goed te kijken naar je energiekosten. Vaak blijkt dat eigen opwek en eigen opslag niet duurder hoeft te zijn dan alleen maar stroom kopen vanaf het elektriciteitsnet. Bovendien zitten daar nog meer voordelen aan. De volledige calculatie leer je op de eTruck Academy®.

Bovendien zijn er verschillende soorten energiecontracten. Je kunt stroom inkopen op de 'futures' (toekomst), of op de day-ahead. Ga je echt voor de laagste kosten, dan wil je ook de onbalansmarkt niet links laten liggen. Een combinatie van alle markten kan natuurlijk ook. De keuze is reuze, en wat de beste optie is, ligt aan jou situatie. Ook om deze reden is het verstandig je goed op de hoogte te laten brengen van alle mogelijkheden. Als je ergens het verschil kunt maken met je concurrent, is het wel de kosten voor energie. 


7. Belastingkosten

Naast de aanschaf, onderhoud en energiekosten. Betaal je ook nog belasting. De aankomende jaren gaat er veel veranderen. Het rijden met een dieseltruck wordt fors duurder. Het verschil met een elektrische vrachtwagen wordt daardoor een stuk kleiner. Je kunt denken aan de Vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing voor vrachtwagens en gaat per medio 2026 van start. Een diesel 4x2 trekker gaat rond de 17,6 cent per kilometer betalen. Ter vergelijking; een elektrische vrachtwagen betaald 'maar' 3,5 cent per kilometer.

Daarnaast gaat per 2027 ETS2 van start. Dat is een CO2-belasting op (onder andere) diesel. ETS2 verhoogt de prijzen van een liter diesel met ongeveer 12 cent. 


Het is verstandig niet alleen naar kosten te kijken

Om te bepalen of het investeren in een elektrische vrachtwagen voor jou een goed idee is, is het slim om de kosten goed in kaart te brengen. Toch is het verstandig om verder te kijken dan alleen de kosten op dit moment. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de opbrengsten van HBE's en je wilt rekening houden met lagere aanschafprijzen van nieuwe eTrucks.
Misschien is het nu nog niet het moment om grootschalig in eTrucks te investeren, maar kun je de aankomende jaren wel het kantelpunt voorspellen?


Ben jij professional in het wegtransport en wil je sneller naar winstgevende eTrucks? Dan is de eTruck Academy® perfect voor jou! 

De eTruck Academy® is een online leerplatform waar je alles leert over elektrische vrachtwagens, laders en kosten. Het geeft je alle tools om sneller te komen tot een winstgevende vloot met eTrucks.

Reacties
Categorieën