Zero Emisson Truck Marktupdate Q2 2024
Er is inmiddels alweer een week verstreken in het derde kwartaal van 2024. Alle cijfers van Q2 zijn binnen, dus een mooi moment om de tussentijdse balans op te maken.
Q2 van 2024 was een recordmaand. Zowel in harde aantallen als relatief ten opzichte van de totale markt.
In april noteerden we 69 registraties van zero-emission trucks. Een absoluut record dat daarvoor in handen was van augustus 2023 met 52 registraties. De maanden mei en juni deden het iets minder goed dan april, maar met respectievelijk 58 en 53 registraties zouden ook dat recordmaanden zijn geweest. In totaal werden er in het tweede kwartaal van 2024 180 nieuwe zero-emission trucks geregistreerd in Nederland. Tel daar de 135 registraties van het eerste kwartaal bij op, en in de eerste helft van dit jaar kwamen er 315 nieuwe zero-emission trucks de weg op.
De absolute aantallen laten een mooie, stabiele groei zien. Maar de truckmarkt is gevoelig voor conjuctuurbewegingen. Het langjarig gemiddelde aantal truck registraties in Nederland is ongeveer 13.890. Vorig jaar (2023) was een goed jaar voor de truck merken. Er werden toen in totaal 15.786 nieuwe trucks geregistreerd. Een hoger totaal aantal registraties levert waarschijnlijk ook een hoger aantal zero-emission registraties op. Daarom kijk ik ook graag naar de onderlinge marktaandelen. In heel 2023 was het marktaandeel voor zero-emission truck 2,65%. Waarbij het marktaandeel opliep van ommenabij de 2% in de eerste drie maanden, naar 3,19%, 3,33% en 4,54% in de laatste drie maanden van 2023.
Als we kijken naar 2024 dan zien we in het eerste kwartaal een marktaandeel van 3,12%. Het tweede kwartaal laat niet alleen een groei zien in absolute getallen, maar ook het marktaandeel stijgt; 4,45% van de registraties was een zero-emission voertuig. Alle drie de maanden hadden een marktaandeel van hoger dan 4%.
Kijkend naar de eerste helft van 2024, dan zien we 8.373 registraties waarvan 315 ZE trucks. Dat is een marktaandeel van 3,76%.
Ik wil graag mijn glazen bol pakken om een voorspelling te maken over de rest van het jaar. Nou durf ik wel met enige zekerheid te voorspellen waar ik dit jaar op vakantie ga, maar een échte glazen bol heb ik niet. Toch wil ik proberen een richting te voorspellen, al zou het alleen maar voor de lol zijn.
In 2023 waren de jaarhelften netjes verdeeld. H1 deed 53% van de totale registraties. 47% was voor de tweede helft. Als we kijken naar zero-emission trucks, zien we een ander beeld. H1 was goed voor 44% terwijl H2 het met 56% een stuk beter deed.
Als ik deze getallen loslaat op de eerste helft van 2024, dan komt het totaal aantal registraties in 2024 uit op 15.798. Als de 315 zero-emission registraties 44% zijn van het totaal dit jaar, kom ik uit 712 registraties van ZE trucks. Het marktaandeel komt dan neer op exact 4,5%. Dat is een stijging van 1,86% punt (tov 2023; 2,65%) en een relatieve stijging van 70%.
Voor de fun heb ik ook nog even uitgerekend wat de aantallen zouden zijn bij 5% en 6% marktaandeel. Dat zouden er respectievelijk 790 of 948 worden. Omdat meerdere truck merken de levering van hun eTrucks hebben moeten uitstellen tot 2025, verwacht ik dat een marktaandeel van 4 tot 4,5% realistischer is, dan een marktaandeel van 5% of daarboven.
Als we kijken naar de merken die zero-emission trucks hebben uitgeleverd in het tweede kwartaal zien we een aantal namen die we vorig kwartaal niet tegen kwamen: GINAF (3), HALLER Benelux (1), Holthausen (3), HYZON (2) en IVECO (4). Van deze auto’s hadden alle vier de IVECO’s een maximaal toelaatbaar gewicht van minder dan 7.500kg. De overige nieuwe merken hebben allemaal auto’s geregistreerd met een maximaal toelaatbaar gewicht van 19.000 of meer.
Het mag geen verrassing wezen dat Volvo nog steeds de onbetwiste marktleider is met 57,8% van de ZE registraties in de eerste helft van dit jaar. Op ruime afstand volgt Mercedes-Benz met 13,7%. Ook speciale aandacht voor Renault. Zij focussen al een aantal jaar op het elektrisch segment en plukt men de vruchten van. 7,3% van de ZE registraties komt op naam van de Fransen. Daar waar ze het in de totale markt moeten doen met een veel kleiner stuk van de taart.
Als laatste wil ik nog even naar de inrichtingscodes kijken. Dit geeft wellicht een inzicht in welk type trucks er op dit moment ge-elektrificeerd worden.
Afgelopen week kreeg ik al de vraag; hoe zit het met de verdeling tussen bakwagens en trekkers? Het antwoord moest ik toen schuldig blijven, maar nu kan ik het je precies vertellen. In het tweede kwartaal van 2024 werden er 61 zero-emission trekkers geregistreerd. Op een totaal van 180 trucks is dat een percentage van 33,89%. Kijken we naar de volledige eerste helft van dit jaar, dan zien we een vergelijkbaar beeld. 114 trekkers op een totaal van 315 maakt 36,19%.
Kijken we vanaf begin 2020 tot en met vandaag, dan zien we 967 registraties waarvan 334 een trekker is. Percentueel is dat 34,65%.
Andere inrichtingscodes die 10 of meer registraties hadden in het tweede kwartaal van 2024 waren: geconditioneerd met temperatuurregeling (29), Gesloten opbouw (24), Kipper (15) en Voertuig met haakarm (10). Alle overige categorieën moesten het doen met minder dan 10 registraties.
Al met al weer een prima kwartaal voor de zero-emission trucks. Het aantal registraties blijft groeien, maar nog belangrijker, het marktaandeel stijgt ook. Bij een gelijke marktontwikkeling aan 2023 zullen we uitkomen op een marktaandeel van 4,5% over geheel 2024. Dat zijn 712 zero-emission trucks. Dat zijn er 294 meer dan in 2023 en is een stijging van 70%. Om de ambities van de verschillende truck merken (10% marktaandeel ZE trucks in 2025) te halen, moet er in 2025 meer dan een verdubbeling worden behaald ten opzichte van 2024. Omdat in 2025 meer truck merken een eTruck bieden met een acceptabele actieradius (+/-400km) is dat niet ondenkbaar. Merken als DAF, Scania, Mercedes-Benz, en MAN zullen hun nieuwe eTrucks pas in 2025 in grotere getalen gaan uitleveren.