Dit is hoeveel winst een vrachtwagen per jaar maakt
M͟a͟r͟g͟e͟s͟ ͟i͟n͟ ͟h͟e͟t͟ ͟w͟e͟g͟t͟r͟a͟n͟s͟p͟o͟r͟t͟ ͟z͟i͟j͟n͟ ͟f͟l͟i͟n͟t͟e͟r͟d͟u͟n͟.͟ Maar niet iedereen begrijpt wat dat in de praktijk betekent....
Maar waar praten we dan precies over?
Nou....
𝗝𝗲 𝗱𝗼𝗲𝘁 𝗵𝗲𝘁 (𝗲𝗿𝗴) 𝗴𝗼𝗲𝗱 𝗮𝗹𝘀 𝗷𝗲 𝘃𝗮𝗻 𝗲𝗹𝗸𝗲 €𝟭𝟬𝟬,- 𝗼𝗺𝘇𝗲𝘁, 𝗮𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗲𝗶𝗻𝗱𝗲 𝘃𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗷𝗮𝗮𝗿 €𝟯,- 𝗼𝘃𝗲𝗿𝗵𝗼𝘂𝗱𝘁! 📈
Marges van 3% zijn de norm in het wegtransport. Dat maakt de transitie naar elektrische vrachtwagens niet makkelijker. Maar wel voorspelbaarder. Hoe ik dat bedoel?
Stel, een 4x2 trekker rijdt 100.000 kilometer per jaar. Bij een kilometerprijs van €1,50 kun je een omzet van €150.000,- draaien. In een gunstig geval kun je 3% marge maken. Dat is dus op jaarbasis:
€𝟭𝟱𝟬.𝟬𝟬𝟬,- * 𝟯% = € 𝟰.𝟱𝟬𝟬,-
💰 Dat lijkt misschien een mooie marge. Maar als we dat terug rekenenen naar een marge per dag dan komen we uit op:
€𝟰.𝟱𝟬𝟬,- / 𝟮𝟯𝟱 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗱𝗮𝗴𝗲𝗻 = € 𝟭𝟵,𝟭𝟱
De marge van een 4x2 trekker ligt rond de €19,15 per dag. En dan weet ik zeker dat er veel transportbedrijven zijn die zouden wensen dat ze dat zouden halen! 😅
⚡️🚛 Dit is wat de transitie naar elektrische vrachtwagens een hele lastige maakt. Want je moet investeren in spullen die erg veel geld kosten. 💸💸
⚡️🔌 Neem nou een zwaardere netaansluiting. Als je 30 vrachtwagens wilt opladen dan wil je een netaansluiting van ongeveer 1,5MW. Om die stroom op je locatie te krijgen moet je deze aanvragen bij je netbeheerder, maar je moet ook je eigen transformator gaan aanschaffen. Kostenplaatje: €200.000,- 🥵💰
👉 €200.000,-.... Dat is de complete marge van anderhalf jaar h͟a͟r͟d͟ werken! 👈
En als dat nog niet genoeg is, is dit een investering in de toekomst. De aankomende jaren zit er €0,- rendement op deze investering.
Maar dit maakt ook dat het wegtransport makkelijk voorspelbaar is. 🔮
Omdat we zo weinig marge kunnen maken, kunnen we niet anders dan kiezen voor de goedkoopste optie.
In de praktijk zullen we dus zien, dat transportbedrijven de overstap zullen maken naar elektrische vrachtwagens zodra de TCO van een elektrische vrachtwagen lager is, dan die van een dieseltruck. 📉📈
Als de kosten voor een elektrische vrachtwagen 3% lager zijn dan die van een dieseltruck, verdubbeld dat de marge op je auto!
.... of zoals we het -ongetwijfeld- in het wegtransport weer gaan doen; dan gaan we die 3% weer 'weggeven' aan de verladers. 👋
Die eeuwige lage marges, maakt dat transportbedrijven de overstap naar elektrische vrachtwagen 𝗺𝗼𝗲𝘁𝗲𝗻 maken zodra de TCO lager is. Maar dat zal niet eenvoudig zijn, als je nooit de kans hebt gehad om spek op de botten te kweken. 📊
Wat denk jij? Kunnen kleine transportbedrijven de overstap überhaupt wel maken?
Meer leren over (elektrische) vrachtwagens? Meld je dan nu aan voor de eTruck Academy®. Klik hier!