HBE's en de transitie naar elektrische rijden

โšก๏ธ๐Ÿš› Als de prijs van HBE's stijgt, ๐˜€๐˜๐—ถ๐—ท๐—ด๐˜ ๐—ผ๐—ผ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—นโ—๏ธ Dat is de belangrijkste les die ik leerde in de 'deepdive' die ik opnam met Robert Gunsing.

De jaarverplichting HBE

Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar de prijs van een liter diesel wordt nu -voor een deel bepaald- door de prijs van HBE's.

Leveranciers van diesel aan het wegvervoer hebben een 'jaarverplichting'. Zo'n jaarverplichting verplicht, het woord zegt het al, leveranciers om een bepaald percentage hernieuwbare energie te leveren.

Dat kun je op twee manieren doen:

1. Bijmengen biodiesel โ™ป๏ธ

2. Bijkopen HBE-certificaten ๐Ÿ“

Nu ligt die jaarverplichting op een vrij hoog niveau. Zo hoog, dat je er met het bijmengen van biodiesel alleen niet komt. Je moet dus ook HBE's kopen.

๐Ÿ’ฐ Omdat je die HBE's moet kopen, heb je dus ook kosten. Waar ga je die kosten verhalen? Precies! Bij je afnemers.

De afnemers van diesel betalen de prijs voor HBE's

Robert vertelde mij dat in de prijs van een liter diesel al tussen de 8 en 11 cent aan kosten zitten van HBE's. Dat was het moment dat bij mij het lampje ging branden.

Want als de prijs van een HBE stijgt, dan gebeuren er twee dingen die gunstig zijn voor de businesscase van een elektrische vrachtwagen:

โ€ข De opbrengsten van je HBE's stijgen ๐Ÿ“ˆ

โ€ข De kosten van een liter diesel stijgen ๐Ÿ“ˆ

โšก๏ธ๐Ÿš› ๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ถ๐˜€ ๐—ฑ๐˜‚๐˜€ ๐˜„๐—ถ๐—ป-๐˜„๐—ถ๐—ป ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ธ๐˜๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐˜„๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป. โœ…

Reken maar eens snel mee. ๐Ÿ‘‡

โ›ฝ๏ธ Stel dat je nu 8 cent per liter diesel aan HBE's betaalt, en dat je elk jaar 20.000 liter diesel verbruikt per truck.

20.000 ๐˜ญ๐˜ช๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ * โ‚ฌ0,08 = โ‚ฌ 1.600,-

โšก๏ธ๐Ÿ”Œ Daar tegenover zetten we een elektrisch verbruik van 100.000kWh. De opbrengsten van je HBE's zijn 4,6 cent per kWh.

100.000๐˜ฌ๐˜ž๐˜ฉ * โ‚ฌ0,046 = โ‚ฌ 4.600,-

Het HBE-systeem is dus gunstig voor de businesscase van de elektrische vrachtwagen.

โ‚ฌ๐Ÿญ.๐Ÿฒ๐Ÿฌ๐Ÿฌ + โ‚ฌ๐Ÿฐ.๐Ÿฒ๐Ÿฌ๐Ÿฌ = โ‚ฌ๐Ÿฒ.๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฌ,-

Verdubbeling van de HBE-prijs

Maar stel nou, dat de HBE-prijs gaat stijgen in de aankomende jaren. Dan gaan dus niet alleen je HBE-opbrengsten omhoog(als je een elektrische vrachtwagen hebt. Maar ook de kosten voor een dieselvrachtwagen.

Laten we zeggen dat de prijs van HBE's verdubbelt, wat niet ondenkbaar is.

โ€ข Dan verdubbelen ook de HBE-opbrengsten.

โ€ข Dan verdubbelen de HBE-kosten in een liter diesel.

Dus:

20.000 liter diesel * โ‚ฌ0,16 per liter = โ‚ฌ 3.200,-

en

100.000kWh * โ‚ฌ0,092 per kWh = โ‚ฌ9.200,-

maakt

โ‚ฌ๐Ÿฏ.๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฌ + โ‚ฌ๐Ÿต.๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฌ = โ‚ฌ๐Ÿญ๐Ÿฎ.๐Ÿฐ๐Ÿฌ๐Ÿฌ,-

Precies het dubbele! (duh ๐Ÿ™„)

๐Ÿ”ช ๐—˜๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ผ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐—›๐—•๐—˜-๐—ฝ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐˜€ ๐—ถ๐˜€ ๐—ฑ๐˜‚๐˜€ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐˜๐˜„๐—ฒ๐—ฒ ๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—ป๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐˜.

Meer uit deze deepdive horen?

Wil jij mijn hele gesprek met Robert Gunsing terugluisteren, en ben je nog geen lid van de eTruck Academyยฎ? Laat dan een berichtje achter, dan neem ik contact met je op!