Transitie naar zero-emissie transport

Transitie naar zero-emissie transport

De overstap naar zero-emissie vrachtwagens, zoals elektrische trucks, staat hoog op de agenda van de transportsector. Maar het succes van deze transitie hangt af van drie cruciale pijlers: het voertuig zelf, de infrastructuur, en een slimme kostencalculatie. Alleen als deze drie elementen samenkomen, kan de elektrische vrachtwagen echt doorbreken en mainstream worden. Wil je meteen weten welke stappen je kunt nemen om de overstap naar elektrische vrachtwagens te maken? Lees dan hier onze blog over de 6 stappen naar eTrucks.

1. Het voertuig: De elektrische vrachtwagen

De markt voor elektrische vrachtwagens groeit. Meer merken introduceren modellen met langere actieradius, verbeterde prestaties en lagere operationele kosten. Grote merken zoals Volvo en Mercedes-Benz zijn al leidend in het aanbieden van e-trucks, maar ook zijn er steeds meer andere merken te zien die meer actief worden op het gebied van het elektrische transport. 

De prijs van een elektrische vrachtwagen speelt natuurlijk een grote rol in de besluitvorming. De initiële aanschafkosten van een e-truck liggen momenteel hoger dan die van een dieseltruck. Daarbij moet direct de opmerking worden gemaakt dat het volledig afhankelijk is welk type elektrische vrachtwagen je zoekt. Dit ligt bij de elektrische vrachtwagen eigenlijk grotendeels aan drie hoofdcomponenten: de glider, de batterij en de aandrijflijn. Maar vergeet niet: de Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische vrachtwagen kan lager zijn vanwege besparingen op brandstof en onderhoud, subsidies en andere bijkomende factoren. Echter zijn er ook andere kosten die bij een elektrische vrachtwagen horen. Lees meer over de kosten van een elektrische vrachtwagen hier.

2. Infrastructuur

Een succesvolle overgang naar zero-emissie vrachtwagens vraagt om een robuust laadinfrastructuurnetwerk. Dit omvat niet alleen laadstations langs snelwegen, maar ook laadcapaciteit op logistieke hubs en bedrijfslocaties. Zonder voldoende laadstations kunnen elektrische vrachtwagens hun volle potentieel niet benutten, zeker als we naar het langeafstandsvervoer gaan kijken.

De opwekking van schone energie speelt hier een belangrijke rol. Zij kunnen helpen in het terugdringen van de kosten voor de energie van de elektrische vrachtwagen. Zonnepanelen zijn een populaire optie, maar wat kost een kWh elektriciteit uit een zonnepaneel eigenlijk? Lees hier meer over de kostprijs van een kWh vanaf een zonnepaneel hier.

Verder is het belangrijk om te begrijpen hoeveel stroom nodig is voor de uitbreiding van het elektrische transport. De huidige energiebehoefte in de transportsector is enorm, en een sterke infrastructuur is essentieel voor een duurzame toekomst. Kan dat dan eigenlijk wel goed gaan als alle vrachtwagens elektrisch zouden worden. Meer weten? Bekijk onze blog over hoeveel stroom we nodig hebben als alle vrachtwagens elektrisch zijn hier.

3. Kostencalculatie: Een duidelijke TCO is essentieel

Een van de belangrijkste onderdelen van de overstap naar elektrisch vrachtvervoer is de financiële haalbaarheid. Een TCO-calculatie geeft je een startpunt in de transitie naar elektrische vrachtwagens. Het biedt een gedetailleerd overzicht van alle kosten die gepaard gaan met de aanschaf en het gebruik van elektrische vrachtwagens in vergelijking met dieselmodellen. Aan de hand daarvan kun je vanaf het moment dat de TCO break-even is, terug redeneren en plannen welke stappen je moet nemen om de transitie succesvol te laten verlopen. Dit is een hele goede en belangrijke reden waarom bedrijven de Total Cost of Ownership (TCO) zorgvuldig moeten berekenen om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. 

In onze andere blog die beschrijft hoeveel winst een vrachtwagen per jaar kan maken, valt te zien dat de marge een norm van 3% heeft. Kleine marges betekent ook dat we zorgvuldig met de kosten om moeten gaan, wat deze TCO des te belangrijker maakt. Dit maakt de transitie naar elektrische vrachtwagens niet makkelijker. Maar wel voorspelbaarder. Hoe ik dat bedoel? Lees dat in de blog.

Bedrijven moeten al laatste bijvoorbeeld ook rekening houden met externe factoren zoals de vrachtwagenheffing die eraan zit te komen. Dit kan een groot verschil maken in de uiteindelijke winstgevendheid van elektrische trucks, aangezien zij veel minder heffing zullen gaan betalen in vergelijken met de diesel-vrachtwagens. Lees hier meer over wat de vrachtwagenheffing je gaat kosten